جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
این روز‌ها بازار تسهیلات با طرح‌های گوناگون تسخیر شده است، اما تیمچه بانک صادرات با تفاوت‌های دیگری نسبت به سایر طرح‌های کوتاه مدت عرضه شده است.  
کد خبر: ۶۷۹۲۹

تیتر20 - دریافت تسهیلات خرد به پای ثابت مشکلات کسب و کارها تبدیل شده است. اوضاع طوری شده است که صاحبان برخی از کسب و کارها حاضرند که با نرخ های بالاتر، از بازار نیاز خود به نقدینگی را تامین کنند؛ این نرخ در حال حاضر به بالاتر از 30 درصد می رسد؛ چرا که بانک مرکزی با عرضه اوراق گواهی سپرده خاص با سود 30 درصد و جذب 200 همت از این طریق، هزینه های تامین مالی را  بالا برده است. 


در این بین، برخی بانک ها سعی کرده اند که با اجرای طرح هایی، هم جذب سپرده داشته باشند و هم اینکه با نرخ پایین تر از نرخ های مرسوم، به کسب و کارها تسهیلات پرداخت کنند. طرح «تیمچه» بانک صادرات چنین ویژگی دارد.


 تیمچه برای مشتریانی کاربرد دارد که حاضر هستند که حداقل 100 میلیون تومان سپرده گذاری انجام دهند. در حال حاضر اگر مشتری حقوقی این 100 میلیون تومان را در بانک به عنوان سپرده 1 ساله قرار دهد، تنها می تواند 20 میلیون و 500 هزار تومان در سال سود دریافت کند که رقم زیادی محسوب نمی شود؛ به ویژه در شرایطی که کسب و کارها نیاز به نقدینگی فوری دارند. 


مختصات طرح تیمچه بانک صادرات 
در نتیجه کار معقولانه تر می تواند دریافت تسهیلات به اعتبار این 100 میلیون تومان باشد؛ گرچه در تیمچه سودی به سپرده مشتری تعلق نمی گیرد اما از آنجا که مسدودی حساب وجود ندارد، می توانید هر زمان که به مبلغی از اصل سپرده نیاز داشید آن را برداشت کنید و بعد معدل حساب خود را به حداقل 100 میلیون تومان برسانید. با این شرایط، در صورتی که تا 3 ماه سپرده خود را دریافت نکنید یا معدل حساب خود را بر روی 100 میلیون تومان نگه دارید، می توانید 250 درصد سپرده خود را که به 250 میلیون تومان می رسد، به شکل تسهیلات دریافت کنید و بازپرداخت آن به را شکل 2 تا 6 ماهه به صورت یک جا در سررسید انجام دهید. 


چنانچه کل مبلغ تسهیلات خود را در ماه ششم تسویه کرده باشید و اصل سپرده خود یا معدل مد نظر طرح را حفظ کرده باشید می توانید تا 350 درصد سپرده خود را تسهیلات دریافت کنید. از این پس، با تسویه 3 ماهه تسهیلات و در صورت ادامه سپرده گذاری، در ماه نهم 450 درصد سپرده و در ماه دوازدهم 550 درصد آن را در قالب تسهیلات دریافت می کنید. با توجه به اینکه، سقف تسهیلات تیمچه به 3 میلیارد تومان می رسد، می توایند همان ابتدای گشایش حساب، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان سپرده گذاری کنید و در ماه سوم 3 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنید. 


امتیازات تیمچه در بازار تسهیلات 
تسهیلات تیمچه بانک صادرات در حال حاضر، جز معدود طرح های تسهیلاتی با نرخ 23 درصد است که به صورت کوتاه مدت و تا سقف 3 میلیارد تومان پرداخت می شود.


 کسب و کارهایی که به لحاظ مقیاس درآمدی متوسط تلقی می شوند، از سوی بازاریابان تیمچه، هدف گرفته شده اند. گرچه مزیت تیمچه در بازار تسهیلات بانکی کوتاه مدت این است که مانند سایر طرح ها با بازپرداخت 6 ماهه، مشروط به استفاه از کارت خوان نیست. 


برخی بانک ها که در حال حاضر، چنین تسهیلاتی را پرداخت می کنند، کسب و کارها را مجبور می کنند که کارت خوان های آنها را به عنوان پایانه فروشگاهی خود استفاده کنند.


 از این طریق، معدل گیری بر روی گردش حساب مشتری را به استفاده از کارت خوان های مورد تایید، مشروط می کنند. این در شرایطی است که سقف این تسهیلات به 200 تا 300 میلیون تومان می رسد؛ ضمن اینکه 50 درصد از گردش حساب را به عنوان تسهیلات به مشتری پرداخت می کنند. 


تسهیلات گران قیمت سایر بانک ها
ایراد دیگر سایر تسهیلات کوتاه مدت این است که علاوه بر سود 23 درصدی، هزینه بیمه سپرده و کارمزد را هم جداگانه دریافت می کنند که برای هر یک از این موارد به 3 درصد می رسد. در نتیجه هزینه تمام شده وام برای متقاضی به 29 درصد می رسد. مزیت دیگر تیمچه نسبت به طرح های تسهیلاتی، این است که ضامن نمی خواهد. برای دریافت وام 250 میلیون تومانی تا 3 میلیاردی تیمچه، کافی است که اعتبار شغلی و جواز کسب داشته باشید. این در شرایطی است که بانک ها 2 ضامن رسمی و حداقل 1 فقره چک درخواست می کنند. 


 در همین حال برخی بانک ها این تسهیلات را به صورت ساده و بدون ایجاد یک نسبت مبلغ وام به میزان سپرده متغیر پرداخت می کنند. یکی از بانک ها که البته ضامن رسمی نمی خواهد تا سقف 300 میلیون تومان و تا 300 درصد مبلغ سپرده را به عنوان تسهیلات به کسب و کارها پرداخت می کند؛ ضمن اینکه 3 ماه سپرده را مسدود می کند. در کل، تیمچه ایرادات سایر طرح ها را تا حد بالایی از خود ساقط کرده است تا کسب و کارها بی دردسرتر، تسهیلات کوناه مدت را با مبالغ بالاتر و بدون شروط مرسوم در نظام بانکی دریافت کنند.  

 

ارسال نظرات
موضوعات روز